W ostatnich latach probiotyki stały się jednym z głównych, niezależnych przedmiotów badań, dzięki którym wykazywano skuteczność ich stosowania w profilaktyce i terapii. Wskazują one na zasadność spożywania probiotyków – żywych kultur bakterii probiotycznych przede wszystkim z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium także w prewencji alergii pokarmowych. Okazuje się, że w procesach przyswajania pożywienia, regulacji procesów energetycznych, czy stymulacji odporności, te prozdrowotne mikroorganizmy stanowią swoistą florę jelitową, odgrywającą istotną prozdrowotną rolę.

Flora ta pełni wiele pozytywnych funkcji (trawienie, metabolizm, immunologia) dlatego niezwykle ważne jest zachowanie jej odpowiedniej równowagi ilościowej i jakościowej w ekosystemie jelit. Jednym z wielu skutków zubożałej mikrobiologicznej sfery organizmu mogą być także choroby skóry (dermatozy), które nadal są dużym wyzwaniem dla lekarzy w zakresie diagnozy i leczenia. Podstawą rozpoznania i zasadniczym elementem są zmiany skórne zwane wykwitami. Ich znajomość pozwala opisać i zdefiniować skutki procesów chorobowych. Do najczęstszych chorób skóry należą: AZS – atopowe zapalenie skóry, LZS – łojotokowe zapalenie skóry, DH – opryszczkowe zapalenie skóry, łuszczyca, zakażenie świerzbem, liszajec zakaźny. Korzyści płynące z zastosowania produktów probiotycznych u osób ze stanem zapalnym skóry są już dobrze udokumentowane. Dostępne wyniki badań dotyczące wpływu stosowania probiotyków u osób z alergią pokarmową oraz atopowym zapaleniem skóry odnoszą się przede wszystkim do dzieci.

Choroby skóry często mają podłoże alergii pokarmowej i/lub alergii wziewnej. Znaczenie profilaktyki probiotycznej u osób z chorobami skóry jest na tyle ważne, że główną przyczyną może być nietolerancja lub alergia pokarmowa, która sprawia, że w kontakcie z pokarmem, który wywołuje świąd mogą powstać oznaki stanu zapalnego skóry. Oprócz alergii pokarmowej jednym z głównych przyczyn jest alergia wziewna, aktywując się poprzez znajdujące się w otoczeniu roztocza albo grzyby, pylące się kwiaty, drzewa, a także sierść zwierząt. W alergiach pokarmowych oraz skórnych funkcja naszego układu odpornościowego jest tak samo bardzo istotna jak obecność w organizmie odpowiedniej ilości i jakości probiotycznej, prozdrowotnej flory bakteryjnej. O najwyższą sprawność odporności i obecność pożytecznej flory bakteryjnej warto zadbać już w okresie prenatalnym mającego narodzić się dziecka, poprzez dbałość matki o obecność w jej organizmie właśnie prozdrowotnej flory bakteryjnej. Każdy organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje sprawnych jelit, tak już jest od samych narodzin, gdy rodzi się dziecko przez drogi rodne pobiera prozdrowotne bakterie z rodzaju Lactobacillus, a dalej wraz z mlekiem matki – z rodzaju Bifidobacterium. To z nimi zaczyna się kształtować układ odpornościowy noworodka. Największa wykrywalność alergii przypada w okresie dzieciństwa, a zmiany skórne pojawiają się już w pierwszym roku życia. W przypadku zdiagno-zowania konieczna jest konsultacja i odpowiednie poprowadzenie terapii przez lekarza lub wykwalifikowanego dietetyka. W każdym przypadku stosowanie w diecie probiotyków jest jak najbardziej uzasadnione.

Probiotyki między innymi:

łagodzą objawy nietolerancji laktozy, która występuje na skutek braku rozkładającego laktozę enzymu IJ-galaktozydazy

zwiększają tolerancję na antygeny pokarmowe i powodują brak negatywnej reakcji po spożyciu nietole-rowanego przez organizm pokarmu

stymulują układ immunologiczny, między innymi poprzez zdolność adhezji, (przylegania) do śluzówki jelita, co zmniejsza zdolność oddziaływania patogenów na śluzówkę

produkują naturalne przeciwciała i związki prozdrowotne

wpływają na polepszenie wchłaniania wapnia, żelaza i cynku

wpływają na utrzymanie odpowiedniej kwasowości jelita

wspierają rozkład trawionego pokarmu oraz przyswajalność jego pożytecznych składników

redukują wzdęcia i zaparcia

hamują rozwój niekorzystnej, chorobotwórczej mikroflory

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Dla Ciała

Dodaj komentarz

Sprawdź też

DIETETYKA SPORTOWA – CO JEŚĆ, BY TRENOWAĆ EFEKTYWNIE cz.2

– Od kilkunastu lat stale się rozwijamy i pogłębiamy swoją wiedzę. Wydaliśmy ponad 2…