Dokonując oceny branży, sprawdźmy tzw. punkty zapalne, czyli generatory kosztów w inwestycji. W gastronomii będą to np. droga wentylacja czy szczególne wymogi dostosowania lokalu w zabytkowym budynku do przepisów sanitarnych. Pod uwagę powinniśmy wziąć również sezonowość danej działalności, tzn. określić, w jakich miesiącach możemy osiągnąć najwyższe zarobki. Dzięki temu możemy wybrać najkorzystniejszy termin uruchomienia lokalu. Kwiaciarnie np. dobrze otworzyć na początku lutego, przed walentynkami i Dniem Kobiet. W branży elektronicznej najlepszymi miesiącami pod względem sprzedaży są styczeń, kwiecień i maj, czerwiec i sierpień oraz okres jesienny – od października do grudnia.

– Sprzedaż w sklepach z elektroniką determinują również inne czynniki. Wśród nich jest szybki postęp technologiczny, który wymusza częstą wymianę sprzętu elektronicznego: telefonów, komputerów, aparatów fotograficznych, kamer i telewizorów. Również cyfryzacja kraju wymusza na konsumentach zakup nowych urządzeń elektronicznych – mówi Krzysztof Janiec.

Stały dopływ gotówki?

Zdarzają się też branże, gdzie sezonowość nie wpływa znacząco na obroty firm. Bez względu na miesiąc, w którym otworzymy działalność, przychody, jakie uzyskamy, będą praktycznie takie same. Takim przykładem jest branża spożywcza.

– Wyjątkiem są okresy przedświąteczne, kiedy sprzedaż zawsze idzie w górę. Najlepszym okresem na start biznesu jest więc wczesna jesień lub przełom zimy i wiosny. Wówczas jest jeszcze czas na wdrożenie się w biznes, zanim nastąpi gorący okres – mówi Marek Feruga.

Opłacalność branży liczymy, sumując koszt inwestycji z kapitałem, który musimy mieć na start. Od tej kwoty odejmujemy koszty operacyjne. Na podstawie kwoty, która nam wyjdzie, możemy obliczyć termin zwrotu inwestycji i moment, w którym zaczniemy zarabiać. Dzięki temu łatwiej nam będzie zdecydować, czy opłaca się wchodzić w biznes od razu, czy poczekać z inwestycją kilka miesięcy. Przy dokonywaniu obliczeń warto pamiętać, że wartość przychodów i kosztów to wartość netto. Aby uzyskać bardziej rzetelny obraz sytuacji, warto wyliczyć wysokość podatku VAT, który będzie należny za świadczone przez nas usługi. Jeżeli wpłacimy do urzędu skarbowego więcej, niż byliśmy zobowiązani, będziemy mogli wystąpić o zwrot nadwyżki. Drobnym przedsiębiorcom opłaca się przyjęcie tzw. małego płatnika VAT. Dzięki temu za VAT wynikający z faktury rozliczać się będą dopiero po otrzymaniu płatności od kontrahentów.

Maria Czerwiecka,

 

SPIS TREŚCI

https://elliegoulding.pl/policz-zanim-zainwestujesz-cz-1/
https://elliegoulding.pl/policz-zanim-zainwestujesz-cz-2/
https://elliegoulding.pl/policz-zanim-zainwestujesz-cz-3/
https://elliegoulding.pl/policz-zanim-zainwestujesz-cz-4/

Komentarze
  • Policz, zanim zainwestujesz cz.4

    Analiza inwestycji Zanim zdecydujemy się na konkretną działalność, oceńmy branżę, w którą …
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
  • Czekolada czyni cuda cz.3

    Jak kupić dobrą zmywarkę? Kiedy wszystkie umowy były już wynegocjowane i podpisane, przysz…
  • Czekolada czyni cuda cz.2

    – Na pierwszy ogień poszła stołeczna galeria Blue City. Zadzwoniłem do biura i spyta…
  • Czekolada czyni cuda cz.1

    Prowadzenie pijalni czekolady to trudny biznes, chociażby dlatego, że gdy masz ochotę na k…
Załaduj więcej Pieniądze

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Oferta od A do Z – większa oferta sklepu z artykułami dla domu – STAiRS Center

Producent i dystrybutor schodów poszukuje partnerów w Polsce i poza granicami kraju. Firma…