Witaminy i minerały, a także dostępne w pożywieniu związki chemiczne (w tym aminokwasu) odpowiadają za prawidłowe działanie każdego narządu i układu w naszym organizmie. Zdrowa, zbilansowana dieta ma kluczowe znaczenie, jeżeli zależy nam na długim i pozbawionym chorób (i dolegliwości wieku starczego) życiu. Nie każdy plan żywieniowy jest jednak zdrowy – wbrew przeciwnie. Popularne obecnie diety wegetariańskie i wegańskie, diety oczyszczające i detoksykujące, a także diety redukcyjne typu „Dieta 1000 kcal” oraz diety oparte wyłącznie na jednym mikro- lub makroskładniku np. „Dieta białkowa” to powolny, aczkolwiek sukcesywny morderca. Decydując się na niesprawdzony, aczkolwiek stosunkowo sławny plan żywieniowy: dietę celebrytów i gwiazd, dietę polecaną przez nieistniejącego naukowca lub profesora czy cudowną dietę 20 kg w miesiąc możemy być pewni, że nasz organizm będzie próbował się bronić. Efekt jojo to najmniejsze „zło”, jakie może nas spotkać.

Zła dieta = brak witamin

W Internecie możemy znaleźć niezliczoną ilość różnego rodzaju planów żywieniowych. Ostatnimi czasy niezwykłą popularnością cieszą się: Dieta Kopenhaska, Dieta Dukana, Dieta Paleo, a także Dieta dr Dąbrowskiej. Nie sposób nie wspomnieć również o oczyszczającej diecie kapuścianej, morderczej diecie białkowej oraz całkowicie nieskutecznych, prowadzących do efektu jojo dietach „X kalorii” (gdzie X oznacza liczbę spożywanych dziennie kcal). Równie irracjonalne są: dieta bananowa, Dieta Kwaśniewskiego, Dieta Atkinsa czy nieco bardziej skomplikowane rozwiązania jak: dieta genotypowa, dieta błonnikowa, dieta moczanowa, dieta strukturalna bądź dieta norweska. Wszystkie te diety są do siebie podobne – pozbawione witamin i minerałów, niezwykle ubogie w tak ważne dla naszego organizmu związki chemiczne, stosowane nieco dłużej bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia i życia. Brak witamin, minerałów oraz mikro- i makroskładników przekłada się dolegliwości, a następnie poważne choroby większości narządów i układów. Z czasem dochodzi do upośledzeń, których wyleczenie jest praktycznie niemożliwe.

Witaminy
Witaminy

Jaką dietę warto zatem stosować? Tylko spersonalizowaną. Ułożoną na podstawie wyników badań, wnikliwej obserwacji własnego ciała, zapotrzebowania kalorycznego i wielu innych, kluczowych dla nas czynników. Idealny plan żywieniowy to plan stworzony przez dietetyka wyłącznie dla nas samych. Żaden ogólny wzorzec nie dostarczy nam odpowiedniej ilości witamin i innych ważnych substancji.

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Dla Ciała

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Co zrobić, aby reflektory odzyskały dawny blask?

Co zrobić, aby reflektory odzyskały dawny blask? Nie jesteście do końca zadowoleni z wyglą…